33 energia­megtakarítási tipp környezet­barátoknak

Sokáig az energiamegtakarítás célja a spórolás volt. A rendelkezésre álló pénzünkből a lehető legkevesebbet kelljen költeni az otthonunk és életvitelünk energiaellátására. Mára azonban létezésünk alapja, hogy ismerjük, figyeljük és csökkentsük tényleges energiaigényünket, így a lehető legnagyobb hatékonysággal, a legkisebb ökológiai lábnyom mellett elégítsük ki energiaigényünket.

Szerző: Sas Gabriella

 

Összegyűjtöttük az energiamegtakarítás 33+ hatékony és egyénileg kivitelezhető tippjét.

Tippek energiamegtakarításhoz

Minden embernek egyedi rutinja van a mindennapok terén, egymástól eltérően élünk. Ebből adódóan az energiafelhasználásunk és a megtakarításunk módja is teljesen egyedi lesz. Fel kell térképeznünk energiafelhasználásunkat, szokásainkat egy nap, egy hét és az évszakok tekintetében is, hogy megismerjük, hogyan takaríthatunk meg energiát. Hogy a tippek hosszútávon működjenek tanulnunk kell, majd rutinná kell tennünk a tanultakat.

Láss hát hozzá te is! Ismerd meg a jelenlegi energiafelhasználásodat, gondold át, hogy mire van szükséged, lépésről-lépésre tanulj meg energiát megtakarítani és építsd be az életmódodba az energiamegtakarításod ellenőrzését.

A következő kategóriák tippjei abban lesznek segítségedre, hogyan takaríts meg energiát az otthonodban.

Energiamegtakarítás a konyhában

Otthonunk egyik legnagyobb energiaigényű helyisége a táplálékkészítő hely, vagyis a konyha.

Ételkészítés

  • előre tervezd meg, mit fogsz készíteni és ahhoz használd a legkevesebb edényt/eszközt – előny, ha egy edényben több összetevőt is készre tudsz varázsolni mosogatás és újra felmelegítés nélkül
  • akkor kapcsold be a tűzhelyt, amikor már mindent előkészítettél, és addig hagyd bekapcsolva, ameddig az étel elkészítése igényli – ha egyszerre több ételt csinálsz, az előkészítéssel egymás után tudod őket a tűzhelyre tenni, így nem használsz plusz energiát az újra felmelegítéshez
  • használj fedőt és a kellő hőfok elérése után figyelj arra, hogy ne emelkedjen a hőfok magasabbra, mint amennyire tényleg szükség van – sokat segíthet az időzített ételkészítés módszere is, amellyel nem használsz több energiát a kelleténél
  • az edényt mindig úgy helyezd a tűzhelyre, hogy a hőforrás sose érjen az edényen túl – így biztosíthatod, hogy a hő nem vész oda feleslegesen
  • tartsd tisztán a tűzhelyet és az edényeidet is, mert így kell a legkevesebb energia a megfelelő mennyiségű hőközléshez
  • ha főzőlapon főzöl 5-10 perccel korábban kikapcsolhatod, mert fel tudod használni azt a hőt is, amit a kikapcsolás után levett edénnyel elpazarolnál
  • használd a kezed, amihez csak tudod – a botmixer pár másodperc alatt képes rá, viszont energiát használsz hozzá: aprítsd a hagymát szakácskéssel; a legkényelmesebb a gépesített habverő, de helyette használhatod a kezed energiáját is: kerülj közelebb a táplálékodhoz, keverd az összetevőket kézzel
  • az ételt akkor tedd a sütőbe/tűzhelyre, amikor belekezdesz az ételkészítésbe – az előmelegítéssel energiát szórsz szét
  • használj olyan ételkészítési eljárásokat, amikkel rövid idő alatt, egészséges, ízes egytálételeket készíthetsz – pl.: vasedényben készült zöldségből egytálétel alig 30 perc alatt

Gépek és eszközök

  • olyan gépeket válassz, amelyek az életmódodhoz illenek – pl.: kis lakásba kis méretű gépet válassz
  • ne halmozd a gépeket, csak olyat vegyél, amire tényleg szükséged van és nem megoldható mással a hiánya
  • válassz energiatakarékos gépeket – 2021 márciusában lépett életbe a legújabb energiaosztályozási rendszer; bizonyos termékeket energiafogyasztási címkével kell ellátni pl.: konyhai berendezéseket
  • a hűtőszekrény elhelyezésére olyan helyet válassz, ahol jól szellőzik és nincs meleg, ugyanis mindössze 1 Celsius-fokos hőmérséklet emelkedés 5%-kal emelheti a hűtő energiafelhasználását

+TIPP a cikkírótól: készíts otthon tápláló és finom egytálételeket, amikhez kevés edényre, kevesebb időre és a legkevesebb energiára van szükséged

Energiamegtakarítás a vizes helyiségekben

A tisztálkodás, a szépülés és a relaxálás helyisége, a fürdő és a hozzá kapcsolódó mosdó.

  • válaszd a napi telikádas fürdőzés helyett a zuhanyzást – zuhanyzáshoz mindössze egy telikádas fürdőzéshez szükséges víz fele elég
  • gondoskodj róla, hogy ne csöpögjön a csap és ne szivárogjon a wc-tartály, ha pedig hosszabb ideig elmész otthonról, zárd el a vizet, a csöpögés- és szivárgásmentesítéssel akár havi 200 liter vizet is megmenthetsz
  • szuper megoldás az összegyűjtött esővízzel öblíteni a wc-t

Gépek és eszközök:

  • moss energiatakarékos programmal, és akkor, ha összegyűlt a megfelelő adag szennyes ruha
  • válassz egykarú csaptelepet – így nem folyik el rengeteg víz, mire beállítod a megfelelő hőfokú vízkeveréket
  • szereld fel a csaptelepeidet perlátorral – használatával a vízsugár levegővel keveredik, így csökkented a víz használatát
  • gondold át, hogy mik azok a gépek, amiket nem tudsz nélkülözni, majd válaszd belőlük a leginkább energiatakarékosat – vajon hány elektromos fogkefét használ a család? Hány fürdőszobai kütyüt? Mi az, amit elektromosságmentesen is meg tudsz tenni?
  • egykor a fertőtlenítő hatása miatt is használták a vasalást – vajon szüksége van minden pár zokninak, fehérneműnek, ágyneműnek a vasalásra? A megfelelő anyag kiválasztásával létezik élet vasalás nélkül is 😉

+TIPP a cikkírótól: hajmosás után csavarj a hajadra erős nedvszívó törölközőt és várj annyit, hogy szinte száraz legyen a hajad, így csökkentheted a hajszárítás idejét; továbbá nyáron hagyd, hogy magától – elektromos eszköz használata nélkül – száradjon a hajad

Energiamegtakarítás a belső klimatizálásban, avagy fűtés, hűtés, szellőztetés

Fűtés:

  • leghatékonyabb használatához gondoskodj minden szezon előtt a rendszer karbantartásáról és tisztításáról
  • jegyezd minden hónapban a fogyasztást, hogy megtapasztalhasd a fogyasztásodat és azt, hogy van-e szükség a további optimalizálására
  • a helyiségek hőmérsékletét szabályzóval alakítsd életviteledhez – pl.: mialatt ételt készítesz kapcsold le a fűtést vagy vedd kisebbre a hősugárzás mértékét
  • télen öltözz rétegesen, melegen otthon is – így nem kell akkora hőmérséklet különbséget legyőzni a kint és a bent között, mintha a nyári meleget céloznád be beltéri hőmérsékletnek
  • ne tegyél a fűtőtest elé/környezetébe semmit, hogy a hő megfelelően áramolhasson

Hűtés:

  • az árnyékolás a legkézenfekvőbb megoldás a hővédelemre
  • használj redőnyt, zsalut, függönyt, hogy a forróságtól védd az otthonod lakterét
  • klímaberendezést akkor használj, ha életviteledet nem tudod nélküle fenntartani – vásárolj energiatakarékos berendezést, a lakás adottságaihoz mérten
  • nyáron a hideg burkolatról szedd fel a szőnyegeket és élvezd a hűvösséget

Szellőztetés:

hővisszanyerő rendszerrel felszerelt, valamint a megfelelő hőszigeteléssel és nyílászárókkal ellátott ingatlan az egyik legtakarékosabb összeállítás a felhasznált energia tekintetében.

  • mivel az egészséges létünkhöz friss levegőre van szükségünk, ezt a legkevésbé energiatakarékos otthonban úgy teheted meg ezt a leghatékonyabban, hogy naponta kétszer, maximum 5 percig kereszthuzattal szellőzteted át az életteredet
  • a megfelelő szellőztetési rutin segíti az otthonod egészséges páratartalmát is fenntartani, ami 40-50%.

+TIPP a cikkírótól: a végtagjaink meglehetősen érzékenyek a megfelelő környezeti hőmérsékletre, amikor otthon vagy, a hideg időszakban hordj zárt papucsot kellően meleg zoknival és puha pulóvert; nyáron pedig használd ki a talaj adottságait és akár járj mezítláb, felül pedig öltözz jól szellőző, puha anyagú ruhába

Energiamegtakarítás a világítás terén

A táplálkozás mellet fényre van szükségünk ahhoz, hogy életben maradjunk. Bár a fényt nem úgy használjuk mint például a növények, amelyek a napfény energiáját használva szervetlen anyagból szerveset állítanak elő, mégis a fény elengedhetetlen az egészséges életünkhöz: a fény jobb kedvre derít, feltölt, segít egyes vitaminok beépülésében, hatással van a hormonális háztartásunkra; láthatóvá válnak létünk céljai. A sötétség pedig a pihenést, a relaxálást és a befelé fordulást – egy más tudatállapotot – teszi lehetővé.

Jelenleg a legenergiahatékonyabb világítási technológia a LED, amely az izzólámpás rendszernél 90%-kal kevesebb energiát igényel és 25-ször hosszabb élettartamú.

  • használd ki a természetes fény adta lehetőségeket
  • akkor kapcsolj lámpát, ha tényleg szükséged van rá
  • ne világítsd túl az otthonodat – szükségtelen egyszerre világítania a mennyezeti lámpának, az álló lámpának, a hangulat fénynek, az asztali lámpának…stb.
  • tartsd tisztán az izzóidat és a lámpatesteket is
  • ne hagyj égve világítást olyan helyiségben, ahol nincs a fényre szükség
  • szereld fel időzítővel a fényforrást, ezzel energiát spórolhatsz – pl.: bejárat, garázs beálló, lépcsőház, előtér…stb.
  • válassz világos falszínt
  • használj háromutas izzót, amely a lehető leginkább idomul az aktuális tevékenységed megvilágításához
  • szereld fel fényerő szabályozóval az izzóidat és, ahol látod értelmét tedd dimmelhetővé őket

+TIPP a cikkírótól: alkalmazkodj a környezet fényerejéhez, a téli időszakban bár kevesebb a napos órák száma, sokkal jobb érzés kisebb erejű, meleg fényben lenni, mint a “mennyezetről sütő égitest” világításában; a nyári időszakban használd a nap fényerejét, ahol csak tudod

Energiamegtakarítás az elektromos eszközök használatához kapcsolódóan

Ebbe a csoportba tartoznak elsősorban a kütyüink, a kommunikációs és szórakoztatási eszközeink, a PC és a TV, illetve olyan eszközök, amik a fenti csoportba nem illettek.

  • ezeknek az elektromos eszközöknek hűtésre van szükségük a zavartalan működéshez, ezért tartsd őket mindig távol a berendezési tárgyaktól, lakás textilektől, hogy a leghatékonyabban hűthessék magukat
  • a termosztátot mindig úgy helyezd el, hogy ne legyen a közelében hőt kibocsátó eszköz
  • használd a TV-t, a tabletet, PC-t energiatakarékos módban
  • a kijelzők fényerejét mindig a pillanatnyi környezetedhez állítsd -használd az automata fényerő funkciót minden eszközödön
  • ne hagyj eszközt a hálózaton töltődni azzal a címszóval, hogy “hadd töltsön csak fel rendesen”
  • minden eszközt kapcsolj ki, ha nem használod őket
  • a telefonodon és a számítógépeden ne használj “képernyőkímélőt”
  • amíg alszol állítsd a telefonodat repülő üzemmódba vagy kapcsold ki – hiszen az alvási idődben nincs szükséged semmilyen kütyüre

+TIPP a cikkírótól: használd rendszeresen – akár naponta – a telefonod eszközkarbantartás funkcióját a használat optimalizálásához, hogy feleslegesen ne használjanak energiát a háttérben futó adatok

 

Ezt a tippsorozatot azért írtuk össze, hogy útmutatóként legyen jelen a mindennapokban, gondolatébresztőként adjon kedvet megtanulni és továbbadni az energiamegtakarítás tudását és tapasztalatát. Ahogy minden embernek egyedi stílusa van, úgy a környezetére is egyedileg hat. Ismerd meg hát a hatásodat, és tégy azért, hogy egyensúlyban élhess a teljes környezeteddel!

 

Az eredeti cikk az xforest.hu-n itt érhető el