Az utolsó mesebeli telet 35 éve éltük át Magyarországon, amikor három napig szakadt a hó

1987. január 12-én hétfőn kamaszkorunk legszebb telére ébredtünk: akkor már három napja esett a hó, az iskolákba csak gyalog lehetett eljutni, és egész hétre hazaküldtek minket. A kertes házak lakói közben az ajtót sem tudták kinyitni, a városaink egy részét meg sem lehetett közelíteni. A Híradó szerint az M7-es hósivataggá változott, a szovjet Déli Hadseregcsoport 600 terepjáróval és 38 lánctalpas harcjárművel segített, hiszen helyenként kétméteres hófalak alakultak ki. Évszázados hidegrekordok dőltek meg, Hagyárosbörönd mellett pedig a kanizsai labdarúgók jéghideg autóbuszát csak hómaróval lehetett megközelíteni.

Szerző: Arday Attila

 

A gyerekeink és az unokáink a 21. század időjárását látva egyre inkább mesének hiszik majd, milyen telet éltünk át 1987 második hétvégéjén és az azt követő napokban, milyen hétfőre ébredt Magyarország január 12-én. Három napon át esett a hó, és a világ úgy elcsendesett egy hétre, ahogyan csak szenteste vagy újév reggelén szokott néhány órára. A városok felszíni tömegközlekedése befagyott, autókkal ki sem lehett hajtani az utcákból,

a főutakon így gyalogos népvándorlás kezdődött a munkahelyekre, iskolákba.

Budapesten, a Fehérvári úton például semmi sem járt, így lábbussszal indultunk a Körtér környéki gimnáziumokba, szakközépiskolákba, hogy aztán haza küldjenek minket egész hétre.

Ez az a tél, amelyet minden lehetséges alkalommal örömmel felidézünk, a korabeli híradók, tudósítások pedig igazolják majd, hogy nem csak az évek szépítik meg az emlékeinket. Azon a télen az otthonaikban ragadt emberek megtanultak újra kenyeret sütni, hiszen a kertes házak lakói az ajtót sem tudták kinyitni a hótól.

Az Index egy korábbi összeállításban megannyi történetet szedett össze a 35 évvel ezelőtti télről, íme egy Budapest környéki lakos sorai:

A másnapi ébredés csodálatos volt, a ‘70-es évekbeli társasházunk lejtős telken állt, és a leesett hó vízszintje a telek közepén tartott, tehát nem lehetett kijutni a kertből! 2 társasház állt a telken, összesen 24 lakással. A férfiak nekiálltak és szűk folyosót kezdtek ásni az utca felé. Ír terrier kutyám élvezte még a leginkább a dolgot: dobtam egy hógolyót a méteres nagyságú hóba, és ő ugrálva és elsüllyedve evickélt benne, amíg azt nem érezte, hogy tovább már nem mehet, mert elsüllyed, mint egy mocsárban.

A Híradó szerint kétméteres hótorlaszok is előfordultak, az M7-es autópálya járhatatlan hósivataggá változott. Székesfehérvár elzáródott a külvilágtól, és országszerte több száz település vált megközelíthetetlenné.

Erelen Porfirjev vezérőrnagy ezekben a napokban az MTI-nek úgy nyilatkozott: az ideiglenesen hazánkban állomásozó szovjet Déli Hadseregcsoport alakulatai nagy erőkkel vesznek részt a rendkívüli időjárás okozta gondok felszámolásában. Országszerte 600 terepjáró teherautó segített a szállításban, a nehezen megközelíthető településekkel 38 lánctalpas harcjármű és 84 műszaki jármű tartotta a kapcsolatot.

A Zalai Hírlap akkori tudósítása szerint csak a megyében 28 összekötő- és 51 bekötőút lett járhatatlan. Nagyobb a gond keletkezett a tejbegyűjtéssel: több tízezer liter tej beszállításáról kell gondoskodni Felsőrajk, Pórszombat, Szentgyörgyvölgy, Nagykutas és Gyülevész térségéből. Keszthelyen és környékén a lap szerint kritikussá változott a helyzet, hiszen a kerítéseket, lakóházakat övező, ajtómagasságig érő hófúvások miatt a gyalogosok is kiszorultak az egy nyomsávosra szűkült úttestre. Hagyárosbörönd mellett a kanizsai labdarúgók jéghideg autóbuszát csak hómaróval lehetett megközelíteni.

A jelenség meteorológiai hátterét leíró Időkép szerint a sarkvidéki hideg levegő betörését heves szélviharok kísérték,a Kisalföldön 100 kilométer/órát meghaladó lökéseket is mértek. Az erős szél országszerte hatalmas hóakadályokat épített, és heves hófúvások is nehezítették a közlekedést.

Bár ez a tél rengeteg ember életét megnehezítette, gyerekként mindig ekkora hóról álmodtunk. És álmodunk tovább a gyermekeinkkel és az unokáinkkal.

 

Az eredeti cikk a thevip.hu-n itt érhető el